5 minut, 5 kroków - obserwacja podczas zajęć

Przy bacznej obserwacji, już po 5 minutach dziecka w pracowni czy gabinecie, można wiele powiedzieć o jego rozwoju:

1. Dotyk

Najbardziej pierwotnym zmysłem jest dotyk. To najlepiej rozwinięty zmysł u noworodków, będący również niewerbalnym narzędziem komunikowania się ze światem. Powtarzając za Eliot L. "dotyk to źródło informacji dla kształtowania się somatognozji, schematu ciała, planowania motorycznego, języka, uczenia się, dyskryminacji wzrokowej, bezpieczeństwa emocjonalnego, oraz umiejętności społecznych. Bazując na tej wiedzy i doświadczeniu uważam, że praca z gliną daje nieskończenie wiele możliwości stymulowania zmysu dotyku, dzięki różnorodności mas, narzędzi oraz łączeniu warsztatu ceramicznego z szeroko pojętym warsztatem plastycznym.

2. Ruch

Potrzeba ruchu wpisana jest w  rozwój dziecka. Odpowiednia stymulacja, stworzenie przestrzeni do spontanicznej aktywności dziecka jest kluczowe dla harmonijnego rozwoju. To jednocześnie krok do samodzielności.

3. Samodzielność

Podczas zabawy w pracowni czy na zajęciach logopedycznych obserwuję:  samodzielność  dziecka, chęć do podejmowania czynności samoobsługowych (ubieranie się, rozbieranie, zasuwanie suwaka, zapinanie guzików, sprzątanie po skończonej zabawie).

 

4. Ułożenie ciała

Obserwując lepiące dziecko w pozycji siedzącej, widzimy jak ułożone jest jego ciało podczas pracach stoliczkowych.

Jak dystrybuowane jest napięcie mięśniowe: posturalne i dystalne.

5. Chwyt

Dostosowanie chwytu do wykonywanej czynności, dostosowanie siły do wykonywanej czynności. To kluczowe funkcje wpływające na kształtownie się właściwego chwytu pisarskiego.

ARTych for Kids Barbara Artych, Kukułki 15, 05-101 Skierdy k. Warszawy , NIP 663 113 39 66, ING Bank Śląski 14105010251000009078068138,

                                                                                             e-mail: artychforkids@gmail.com tel.+48 531504404

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.